Top

Zachowania i nawyki żywieniowe rodziców są wzorcem dla dzieci.

Problem naszych czasów przyniesie negatywne skutki w przyszłości.

Polskie dzieci tyją w zastraszającym tempie i jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie, wszystkiemu nie pomaga też panująca epidemia. Kiedy jednak przyjrzymy się przyczynom tej sytuacji, oprócz złej diety i niskiej aktywności fizycznej, należałoby również wymienić rodziców i ich nawyki. Musimy mieć świadomość, że to nie szkoła (choć w pewnym stopniu również), ale to my – rodzice “kształtujemy” nasze dzieci zarówno w sferze odżywiania, jak i spędzania czasu wolnego, szczególnie teraz kiedy trzepaki na osiedlu są puste, a dzieci zamiast na podwórko sięgają po tablet czy telefon.

Liczne analizy i statystyki potwierdzają, że dzieciom otyłych rodziców częściej zagraża nadwaga, a w przyszłości choroby z nią związane, zaliczane do chorób cywilizacyjnych.

Okazuje się, że ryzyko rozwoju otyłości u dziewcząt i chłopców znacznie wzrasta w przypadku otyłości jednego bądź obojga rodziców. Prawdopodobieństwo, że otyły nastolatek będzie miał nadwagę również jako dorosły, wynosi 70%, a gdy jedno z rodziców też jest otyłe, ryzyko wzrasta aż o 80%.

Możemy tu mówić o pewnych uwarunkowaniach genetycznych-rodzinnych. Często słyszymy: “bo ja mam takie geny”, “bo moja mama też była otyła” itp. Jednak w dużej mierze to, czy Twoje dziecko będzie otyłe, zależy od ciebie, od tego jakie nawyki żywieniowe w nim “zaszczepisz”, od stylu życia i ilości aktywności fizycznej jaką mu zaproponujesz.

Dziecko je to, co rodzice.

W odniesieniu do diety zadaj sobie kilka prostych pytań: co jesz na co dzień? Jakiej jakości pożywienie dostarczasz do organizmu? Rodzice dla dzieci są wzorami do naśladowania. Jeśli codziennie do obiadu pijesz szklankę coca-coli, nie oczekuj od dziecka, że zrozumie, że jemu nie wolno. Niestety, po pewnym czasie ulegniesz i nie będzie odwrotu. Zastanów się na tym, jaki dajesz przykład swoim pociechom. Przeanalizuj swój jadłospis i wyeliminuj z niego “śmieciowe” jedzenie i napoje, ale zrób to z głową. Nie wszystko na raz, a krok po kroku. Zyskacie na tym wszyscy, a podejmując wyzwanie dla całej rodziny będziecie się wspólnie wspierać. Takie niewielkie zmiany powodują, że dziecko od najmłodszych lat wie, czym jest “zdrowa żywność” i świadomie będzie po nią sięgać. Codzienne spożywanie zbilansowanych i jednocześnie smacznych posiłków, jedzenie w przyjaznej atmosferze i o regularnych porach kształtuje w dzieciach prawidłowe zwyczaje żywieniowe na całe życie.

“Moje dziecko nie lubi warzyw” – zastanów się w takim razie, czy ty jesz warzywa i jaki procent twojej diety i jadłospisu one stanowią? Dziecko naśladuje swoich rodziców, to my jesteśmy dla niego wzorem.

Jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia?

Czasem zdarza się, że rodzice jedzą w miarę zdrowo, a dziecko odmawia, co wtedy? Najlepszym ze sposobów jest wspólne gotowanie i przygotowywanie posiłków. Zachęć dziecko do krojenia warzyw i jednocześnie rozmawiaj z nim o tym, dlaczego warto jeść warzywa – dzieci uwielbiają różne ciekawe opowieści 😉

#zdrowedziecko #zdrowadieta

Jeśli dziecko spośród całej gamy warzyw lubi konkretne warzywa, to kombinuj w kuchni z ich wykorzystaniem. Przykładowo jeśli lubi marchewkę i cukinię, przygotuj na ich bazie ciasto mocno czekoladowe lub mufiny. Możesz “przemycać” warzywa i owoce w innych zdrowych deserach: fasolowe browni, dyniowa kruszonka czy zapiekane owoce z granolą mogą urozmaicić dietę dziecka i twoją. Pamiętaj, że warzywa powinny stanowić połowę talerza jaki przygotowujesz dla swojego dziecka, a każda porcja do posiłku powinna stanowić od 80-100 gramów warzyw. Na moim blogu znajdziesz wiele inspiracji na zdrowe desery i pyszne potrawy.

#zdrowejedzenie #zdrowadieta #zdrowytalerz

Jeśli nie masz już pomysłu jak przekonać swoją pociechę do jedzenia warzyw posłuż się przykładami znanych sportowców czy idolów sportu, Robert Lewandowski czy Ronaldo często i chętnie publikują zdjęcia swoich posiłków i nie znajdziesz tam “śmieciowego jedzenia”, a pełnowartościowe posiłki, które mogą być inspiracją również dla ciebie i twojej pociechy.

Jeśli uwielbiasz przekąski i twoje dziecko również, spróbuj zamienić wysoko przetworzone przekąski na ich zdrowsze odpowiedniki. Niezdrową Nutellę zastąp Daktyrrellą, zamiast batonów typu Snikers czy Mars sięgnij po owsiane batony MUSLI BAR o “czystym składzie” i świetnym smaku.

#przepisy #zdroweprzepisy #zdrowadieta

Aktywność ponad wszystko.

W sferze stylu życia i spędzania czasu wolnego, również przyglądnij się swojej postawie. Jeśli czas wolny spędzasz na kanapie z pilotem od TV w ręce, to nie oczekuj, że dziecko będzie chętnie chodzić na spacery. Tutaj również często słyszę: “mój syn to nie lubi spacerować”, ale skoro rodzice w wolnym czasie siedzą ze smartfonami w ręku, to niby jak dziecko ma mieć w sobie “zaszczepionego bakcyla” do tego by spacerowa? Skoro z nim nie spacerujesz, aby się o tym przekonać, musisz z nim wychodzić częściej.
Spójrz tylko ile korzyści płynie z codziennego spaceru, bo spacer to nie tylko chodzenie – ty możesz spacerować, a dziecko może jeździć na rowerku lub hulajnodze. Pamiętaj, że są dzieci które szybko się nudzą spacerem, dlatego podczas takiego godzinnego spacerowania też przygotuj sobie w zanadrzu kilka historii o starych drzewach i ptakach. 😉

#zdrowie #aktywność #spacerowanie

Rodzicu! Zdaj sobie sprawę z tego, że otyłość i nadwaga zwiększają ryzyko wystąpienia aż 10 rodzajów nowotworów, w tym raka jelita grubego i raka piersi.

Nie funduj swojemu dziecku takiej przyszłości i pamiętaj: “Nie martw się tym, że dziecko Cię nie słucha. Martw się tym, że Cię obserwuje” R. Fulghum

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Spodobało Ci się?