Top
Dorota zapytał 3 lata temu

Witam!
Mam pytanie czy można złagodzić trądzik odpowiednią dietą, mam też chorą tarczyce wole obojętne guzowate, a hormony piękne a jednak źle się czuje czy to prawda że każdy z nas ma hashimoto bo wcześniej miałam stwierdzoną, czy musi być też odpowiednia dieta. Bardzo staram się dobrze odżywiać już chyba za bardzo jestem na diecie bez glutynowej wyeliminowałam nabiał przeszłam na pół weganizm uwielbiam humus, pije codziennie rano olej z awokado lub lnianego suplementuje chlorelle pije dużo wody jem migdały, słonecznik, orzechy jednak nie mogę zrezygnować z kawy pije 3 dziennie jestem uzależniona od sportu co jeszcze mogę zrobić żeby poprawić swoje zdrowie.

1 odpowiedzi
Sylwia Witek Personel odpowiedział 3 lata temu

Witam,
w odniesieniu do tematu w trądzika w pytaniu udzielę Pani kilku porad dietetycznych na co warto zwrócić uwagę, aby zmniejszyć, a nawet wyeliminować uciążliwy trądzik. Ostatnie kolejne badania potwierdzają, że dieta ma istotny wpływ w przebiegu trądziku. Z uzyskanych w opisie przez Panią informacji, wynika że sporo przyczyn powstawania trądziku Pani sama już wyeliminowała – mam na myśli tutaj nabiał i gluten, mówi się o nich jako głównych „winowajcach” trądziku. Dodatkowo jednak chciałam zwrócić Pani uwagę na ilość spożywanych tłuszczy (z opisu wynika, że je Pani ich sporo) należy przyjrzeć się przede wszystkim NNKT, a wśród nich omega-3 i omega-6, ponieważ zła proporcja tych dwóch kwasów tłuszczowych względem siebie może przyczyniać się do zaburzeń w obrębie aparatu mieszkowo-łojowego, a co za tym idzie będzie tworzył się stan zapalny w jego okolicy. Prawidłowy stosunek omega-3 do omega-6 powinien mieścić się w zakresie 1:2, a maksymalnie 1:5. Co więcej samo omega-6 spożywane w nadmiarze działa prozapalnie. Najlepszym źródłem omega-3 jest olej lniany, a omega-6 olej z pestek winogron.
Ważną kwestią w diecie antytrądzikowej jest ilość spożywanych węglowodanów, które powinny stanowić 50-70% dziennej podaży energii z czego 10-20 % to cukry proste. Należy spożywać produkty o niskim IG (warzywa, jajka, orzechy, pestki, makarony razowe, owoce – ale nie każde), a także błonnik, który dodatkowo obniża indeks glikemiczny produktów spożywanych.
Nie należy zapominać o białku, tak więc świetnym źródłem białka są rośliny strączkowe, ale również orzechy, produkty sojowe, no i oczywiście mięso – ale rozumiem, że Pani go nie spożywa.
Analizując konkretnie Pani przypadek (jedynie na podstawie powyższego opisu) mogę wysnuć pewne wnioski, że ma Pani zdecydowanie za mało odżywczą, głównie w witaminy dietę, do tego dochodzi eliminacja niektórych składników pokarmowych i to może prowadzić do pojawienia się trądziku. Zalecam uzupełnić dietę w substancje bogate w witaminy głównie z grupy B (wszystkie): zarodki pszenne, zielone warzywa, strączkowe. Ponadto witaminy antyoksydacyjne: A, C, E oraz beta-karoten, które neutralizują wolne rodniki: pietruszka, porzeczka, owoce czerwone i jagodowe tj: borówki. Z innych mikroelementów wartych uwagi są siarka: czosnek, cebula (czasem może nasilać objawy – trzeba spróbować) oraz krzem: nasiona chia, otręby, grube kasze, zioła. W Pani przypadku (Hashimto) zalecam również suplementację selenem, cynkiem i witaminą D3. Warto zwrócić uwagę na ilość fitoestrogenów w diecie – dieta antytrądzikowa powinna być w nie bogata: fasola, groch, soja, siemię lniane, winogrona. Nurtuje mnie jeszcze to stwierdzenie „uzależniona od sportu” – nadmierna ilość aktywności fizycznej, może mieć wpływ na stany zapalne w organizmie – w tym pojawienie się trądziku.
W przebiegu trądziku poza dietą, istotny wpływ ma również odpowiednia pielęgnacja cery na co także chciałam zwrócic uwagę.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress