Top

Znaczenie aktywności i diety u dzieci!!! VIVIO wspiera prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży!!!

      Nadwaga i otyłość u dzieci i młodzieży jest coraz większym problemem XXI wieku. Skutki przewlekłej otyłości u dzieci są obecnie jednym z największych problemów współczesnej medycyny. Nadmierna masa ciała jest wynikiem długotrwałej dysproporcji pomiędzy ilością dostarczonej energii a jej wydatkowaniem, a osobnicza regulacja kaloryczna podlega zarówno czynnikom genetycznym, jak i  środowiskowym.

Prawidłowe żywienie dzieci w wieku przedszkolnym warunkuje ich optymalny rozwój fizyczny, umysłowy i społeczny, a konsekwencje nieprawidłowego sposobu odżywiania dotyczą nie tylko okresu dziecięcego, ale wpływają również na organizm w wieku dorosłym.

Tragiczne skutki nadwagi i otyłości u dzieci.

       Nagromadzenie tkanki tłuszczowej zwiększa ryzyko wystąpienia już we wczesnej młodości zespołu metabolicznego, a w wieku dojrzałym przede wszystkim otyłości i chorób sercowo-naczyniowych, a badania epidemiologiczne wskazują na stały wzrost częstości występowania nadwagi i otyłości w wielu krajach na całym świecie.

     Przerażający jest fakt, że odsetek dzieci otyłych na świecie wzrósł z 3,2% (1975r.) do 10,8% (2014r.), wiele badań wskazuje na dużą dynamikę narastania częstości występowania nadwagi i otyłości wśród dzieci również w Polsce.

     W Polsce częstość występowania otyłości u dzieci i młodzieży waha się w granicach 2,5%-12% w zależności od regionu. I tak wśród przebadanych 3000 dzieci śląskich między 7-9 rokiem życia nadwagę zdiagnozowano u ponad 15%, a otyłość u 4%.

     Inne badania wskazują, że w Polsce nadwaga występuje u blisko 18% nastolatków. Niestety wielkość tego wskaźnika niepokoi już wśród jedenastolatków (41% nastolatek i 31% nastolatków), ale podczas gdy wśród chłopców utrzymuje się on na stabilnym poziomie, wśród dziewcząt do 15 roku życia wzrasta do 61%.

Przyczyny otyłości wśród dzieci

     Przyczyn otyłości jest wiele, ale główna jest zła dieta i nieprawidłowe nawyki żywieniowe oraz brak ruchu odpowiedniego rodzaju oraz długości.

     Nieodpowiednio zbilansowana dieta pod względem energii, składników odżywczych, zawierającą zbyt dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych, izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych i cukrów prostych to najczęstsza przyczyna zwiększenia masy ciała u dzieci. Nieregularne spożywanie posiłków, pomijanie śniadań przyczyniają się do spożywania wysokoprzetworzonych przekąsek (żywność typu fast-food, słone przekąski, słodycze).

dieta, zdrowie, zdrowie dziecka, aktywnosc dziecka, vivio akademia,


W diecie dzieci brakuje warzyw i owoców, które są źródłem bioaktywnych związków, błonnika pokarmowego, korzystnie wpływających na organizm człowieka.
      Jednak istnieją także inne, ważne czynniki. Ze statystyk wynika, iż na nadwagę najbardziej cierpią dzieci wychowywane przez samotnych rodziców. Nie bez znaczenia jest również gorsza sytuacja materialna rodziny, a także rejon zamieszkania. Miejscowości, w których stwierdzono najniższy poziom ryzyka nadwagi i otyłości, zamieszkuje wyższy odsetek ludności wiejskiej. Ponadto ważnym czynnikiem jest wybór żywności. Okazuje się, że na to, po jaki produkt sięgamy, wpływ mają głównie:

  • Czynniki ekonomiczne (cena i dostępność),
  • Czynniki fizyczne (dostęp i ograniczenie czasu),
  • Czynniki społeczne (kultura, tradycje żywieniowe, sposoby odżywiania, rówieśnicy, rodzina
  • Czynniki środowiskowe (podjadanie między posiłkami, siedzący tryb życia, czynniki emocjonalne).

 

Co robić i na co zwrócić uwagę w odniesieniu do diety dziecka??

  • Zmodyfikować nieprawidłowe nawyki żywieniowe: wprowadzić regularne i odpowiednio zbilansowane posiłki, zwiększyć udział warzyw i owoców.
  • Zwiększyć ilość produktów pełnoziarnistych, w miejsce żywności przetworzonej i węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym.
  • Wyeliminować z diety soki, słodzone napoje na rzecz wody mineralnej, herbat i owoców warzywnych,
  • Ograniczyć spożywanie soli i produktów typu: paluszki solone, chipsy.
  • Zaleca się ograniczenie spożycia białka zwierzęcego (mięsa) na rzecz nasion roślin strączkowych, orzechów, chudych gatunków ryb oraz jaj.
  • Zadbać o odpowiednią suplementację: omega-3, tran, probiotyki oraz witaminę D.

dieta, zdrowie, zdrowe dziecko, vivio akademia

     Pamiętajmy jednak, że niskokaloryczne diety nie powinny być stosowane u dzieci i młodzieży, będących w fazie wzrostu, dlatego bardziej zalecana jest eliminacja błędów żywieniowych niż drastyczne cięcie kalorii.

Znaczenie aktywności wśród dzieci.

     Aktywność fizyczna zapewnia prawidłowy rozwój układu mięśniowo-szkieletowego (kości, mięśnie i stawy), stymuluje rozwój układu krążenia oraz oddechowego (serce i płuca), pobudza rozwój układu nerwowego (koordynacja i balans ciała, kontrola ruchów). Warunkuje również utrzymanie prawidłowej masy ciała. Ruch jest czynnikiem hartującym dziecko, a więc zapobiegającym występowaniu różnych chorób wieku dziecięcego i zwiększającą odporność.

    Jak widać, uprawianie sportu jest niezwykle przydatne nie tylko do utrzymania prawidłowej masy ciała, ale również do utrzymania pożądanego składu ciała i zdrowia psychicznego.

    Światowa Organizacji Zdrowia (WHO) zaleca dzieciom i młodzieży w wieku 5–17 lat co najmniej 1 godzinę ruchu o średniej i zwiększonej intensywności. Poza tym co najmniej 3 razy w tygodniu dziecko powinno wykonywać przez 30 minut intensywne ćwiczenia, podczas których następuje wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za postawę ciała, oraz ćwiczenia poprawiające gibkość.

AKADAMIA PIŁKARSKA VIVIO z myślą o Naszych dzieciach!!!

   Marka VIVIO od samego początku wspiera i promuje zdrowe odżywianie i aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży, a AKADEMIA PIŁKARSKA VIVIO zrodziła się z myślą o propagowaniu ruchu, aktywności fizycznej i zdrowej, zrównoważonej diety nie tylko wśród dzieci, ale również wśród dorosłych.

   Dzięki powstałej AP VIVIO pragniemy również zaszczepić w dzieciach miłość do piłki nożnej oraz szacunek do przeciwnika. Dzięki zaangażowaniu, doświadczeniu i wiedzy trenerów zapewniamy dzieciom zrównoważony rozwój ruchowy i piłkarski, a to wpływa na zmniejszenie ryzyka pojawienia się nadwagi czy otyłości u dzieci.

    W obrębie szkółki powstała również VIVIO Liga Lokalizacji, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem i angażuje lokalną społeczność, o tej inicjatywie możesz poczytać tutaj.

    Pamiętajmy, nie powinno się zatem lekceważyć nadwagi i otyłości wśród dzieci, a prawidłowa dieta i codzienna aktywność fizyczna mogą przyczynić się do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia nadwagi i otyłości. Pamiętajmy również o okresowych badaniach lekarskich, które pomogą w porę wykryć zaburzenia i ewentualne stany chorobowe.

 

Bibliografia:

  1. Food Science nr 1(1) 2019, Nadwaga i otyłość dzieci w wieku przedszkolnym – problem XXI wieku.
  2. J. Mizera, K. Mizera. Żywienie Młodego Sportowca.

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Spodobało Ci się?