Top

Pyłek kwiatowy jako naturalny suplement. Skład i wartości odżywcze pyłku, jak go spożywać? Jak mi pomógł i 6 powodów dlaczego warto po niego sięgnąć?

      Od jakiegoś czasu na moich wszystkich social mogłeś/łaś zauważyć, że codziennie rano popijam żółtą zawiesinę, która może nie wygląda zbyt smacznie, ale z pewnością ma cudowne właściwości prozdrowotne, mowa o pyłku pszczelim. O jego właściwościach i cudownej mocy, która dodaje sił, energii i nastraja pozytywnie, przekonałam się w tym roku na wiosnę. Jeśli nie wiesz co zrobić, po jakie produkty sięgnąć, aby w listopadzie pozbyć się chandry, zmęczenia, apatii i odpędzić popularny w internecie wirus “listopadzicę” przeczytaj dlaczego warto sięgnąć po pyłek pszczeli.

      Ściśle z pyłkiem pszczelim (zwanym również pyłkiem kwiatowym, ja będę używać dwóch nazw) wiąże się apiterapia, to dziedzina zajmująca się wykorzystaniem produktów pszczelich jako źródeł substancji wspomagających profilaktykę, leczenie i okres rekonwalescencji. Do produktów pszczelarskich zalicza się: miód, pyłek pszczeli, propolis, mleczko pszczele, pierzgę, wosk i jad pszczeli.

      Osobiście uwielbiam każdy miód i często je zmieniam jak mam tylko ochotę, ale rodzaje miodów mają również określone działanie,a o ich kierunkowym działaniu pisałam tutaj. Stosowałam również pierzgę i mleczko pszczele, ale jakoś moja „przygoda” z nimi się szybko skończyła i nie odczułam żadnej poprawy, ja w tym wpisie skupię się jednak na zaletach płynących ze stosowania pyłku pszczelego i jego mocy, bo przekonałam się, że działa!

Pyłek pszczeli – na co mi pomógł?

     Nie chcę też abyś traktował/ała pyłku jako panaceum na wszystkie choroby świata i żebyś stosował/ała go przy każdej dolegliwości. Chcę jednak przytoczyć Ci moją historię i moją “przygodę” z pyłkiem i to jak on zadziałał na mnie i na mój ogólny stan zdrowia.

    Pyłek pszczeli i jego żółtą, ogromną moc odkryłam w tym roku wiosną, kiedy dopadło mnie przesilenie po zimie, jakby spadek sił, ogólne osłabienie i taki brak chęci i energii do życia. Sama należę do osób, które wierzą w ogromną moc pożywienia, a suplementów unikają jak ognia 😉 przy czym w tym przypadku chodziło o naturalny suplement – więc zdecydowałam się spróbować. Różnicę poczułam już po tygodniu stosowania – większa koncentracja, skupienie, brak poczucia ogólnego zmęczenia i przypływ energii. Po dwóch tygodniach zauważyłam, że moje włosy stały się bardziej grube, lśniące, a wygląd skóry się poprawił, głównie chodziło mi o kolor skóry – wcześniej byłam wręcz anemicznie blada. Jestem osobą w miarę aktywną fizycznie i w tej sferze także odczułam różnice w stosowaniu pyłku pszczelego, moje treningi były bardziej efektywne, a nie byłam po nich aż tak bardzo zmęczona. W okresie PMS zauważyłam spadek frustracji i zmniejszenie uczucia złości na wszystko i na wszystkich, co odczuli na pewno chłopaki i mąż 😉

#zdrowie #pyłek #odpornosc #energia #vivio


    Najtrudniejsze w suplementacji pyłkiem kwiatowym była… systematyczność i konsekwencja w działaniu. Co wieczór musiałam pamiętać, aby go zalać na noc wodą i kiedy wstawałam rano pierwsze, co szłam do kuchni go wypić. Jednak po pewnym czasie 4-5 dni już weszło mi to w nawyk i w zasadzie idąc napić się wody przed snem (polecam również praktykować ten nawyk) zalewałam sobie pyłek i zostawiałam na noc. Tylko spójrz ile dobra od Natury otrzymujemy w tych małych kuleczkach pyłku.

Wiesz, że pyłek pszczeli to pokarm pszczół?

     Zanim przejdziemy do jego składu kilka informacji z miejsca gdzie jest produkowany. Jest on naturalnym pokarmem białkowym wszystkich pszczół z rodziny Apidae. Jest też głównym składnikiem pokarmu larw pszczelich, które potrzebują aminokwasów do dalszego rozwoju. Pyłek kwiatowy to przede wszystkim męskie komórki rozrodcze produkowane przez kwiaty. Wartość odżywcza pyłku roślin owadopylnych jest wyższa niż w przypadku przenoszonego przez wiatr. Pyłek wydzielany przez rośliny owadopylne jest stabilniejszy, cięższy ma chropowatą, lekką powierzchnię zapewnioną przez kropelki tłuszczu, wskutek czego łatwiej przylega do owada, a niektóre gatunki roślin wytwarzają dodatkową substancję kleistą, zwaną wiscyną i jej zapach można poczuć w pyłku.

   Rodziny pszczół same zużywają na swoje potrzeby od 13 do 50 kg pyłku w ciągu sezonu, choć niekiedy ta ilość wzrasta do 75 kilogramów. Odebrany pyłek przez pszczelarza (powinno się go odbierać codziennie) poddawany jest suszeniu, mieleniu czy liofilizacji.

    Pyłek, który pozostaje w ulu zostaje zalany miodem, przechodzi procesy fermentacji mlekowej (bez dostępu powietrza) i zmienia się w pierzgę pszczelą – zwaną też chlebem powszednim pszczół. Pyłek kwiatowy to niezbędny składnik w żywieniu się pszczół, kluczowy przy karmieniu larw, wytwarzaniu mleczka pszczelego, produkcji wosku do rozbudowy gniazda.

Wartości odżywcze i skład pyłku kwiatowego.

     Najbardziej wartościowy jest pyłek, o zróżnicowanym składzie aminokwasowym, pszczoły mogą pozyskiwać z takich roślin jak: wierzby, krokusy, maki, koniczyny, wrzos, gorczyca, drzewa i krzewy owocowe.                   Niewiele znaczące pod względem odżywczym są natomiast pyłki drzew iglastych, a niektóre z nich mogą być nawet trujące dla pszczół.
     Zwykle pyłki kwiatowe złożone są z około 11-51% białek (w tym 32 aminokwasy: fenyloalanina, izoleucyna, lizyna, metionina, treonina, walina, alanina, prolina, seryna, glicyna), 18-36 % węglowodanów (fruktoza, glukoza, maltoza, arabinoza, ryboza, izomaltoza), do 14% tłuszczów (kwas palmitynowy, linolowy, linolenowy, arachidonowy) oraz 0,9-4% soli mineralnych (mikro i makroelementów, a wśród nich: potas, miedź, fosfor, wapń, magnez, sód, krzem, mangan, żelazo, miedź, cynk, jod i selen). Szkielet ten uzupełniają również hormony wzrostu i liczne witaminy, głównie D i E, w mniejszych ilościach: A, witaminy z grupy B, witamina C, PP, kwas foliowy, biotyna, kwercetyna i kwas pantotenowy.

     Na tak różny skład mogą mieć wpływ pochodzenie botaniczne pyłku, warunki i metoda utrwalania, a także warunki przechowywania. W pyłku zidentyfikowano 250 różnych związków i grup chemicznych, a ciągłe badania potwierdzają kolejne odkrycia.

     Aktywność oksydacyjna pyłku, czyli właściwości przeciwutleniające zostały oszacowane na poziomie 89%. Mikroflorę pyłku stanowią drobnoustroje z rodzaju Psuedomonas, Lactobacillus, saccharomyces, Enterobacter cloacae, Bacillus.

Ciekawostki odnośnie pyłku kwiatowego.

      Okazuje się, że pyłek pszczeli zawiera więcej białka niż jakiekolwiek inny pokarm pochodzenia zwierzęcego i więcej aminokwasów niż jajka czy wołowina ( w porównywalnej masie), a co ciekawe jest to białko częściowo strawione, więc bardzo łatwo przyswajalne, dlatego polecany jest również dla wegan i wegetarian.

      Pyłek pszczeli jest również źródłem fitoncydów, czyli substancji o działaniu bakteriobójczym, grzybobójczym i pierwotniakobójczym, olejków eterycznych, hormonów, antybiotyków, enzymów. Pełny skład pyłku pszczelego wciąż nie jest do końca znany, ciągle odkrywane są nowe składniki i poddawany jest ciągłym badaniom.

    Jedna mała łyżeczka pyłku pszczelego to aż miesiąc pracy jednej pszczoły (zakładając, że pszczoła pracuje 8h dziennie). A każda kuleczka pyłku zawiera aż 2 mln ziarenek pyłku kwiatowego! To pokarm na wagę złota! Pyłek pszczeli to bardzo cenny i zdrowy pokarm.

Lecznicze działanie pyłku pszczelego.

    Pyłek należy do jednych z najlepiej przebadanych produktów pszczelarskich i jego działanie lecznicze zostało udowodnione (w wielu przypadkach, ale nie w każdym z nich), stąd też pyłek może stanowić substancję aktywną wielu leków i preparatów leczniczych, czy kosmetycznych, a o właściwościach prozdrowotnych pyłku możesz przeczytać tutaj

    Warto zaznaczyć, że pyłek pszczeli wykazuje działanie adaptogenne, czyli przystosowawcze, które koncentrują się na podwyższeniu odporności fizycznej, psychicznej i immunologicznej organizmu na tzw.stresory i bodźce zewnętrzne.

Pyłek pszczeli jako bomba witaminowa.

    Jak wspomniałam wcześniej, obnóża pyłkowe są źródłem wielu witamin i mikroelementów, które w pożywieniu występują w znikomych ilościach, dlatego pyłek pszczeli zalecany jest jako lek w okresach rekonwalescencji lub jako suplement w okresach obniżonej odporności, spadku energii itp. Śmiało mogą po niego sięgnąć dzieci, przy czym należy oczywiście skonsultować to z lekarzem, a jedynym przeciwwskazaniem do jego stosowania jest alergia na produkty pszczele, ale co ciekawe istnieją dowody również na to, że wykazuje on działanie przeciwalergiczne, obniżając poziom histaminy.

Jak stosować pyłek pszczeli?

     Najlepiej łyżeczkę pyłku kwiatowego zalać wodą, przefiltrowaną lub przegotowaną, ale zimną i pozostawić na noc. Rano wymieszać – co warto zauważyć i przeczytałam to w kilku źródłach – nie powinno się poddawać pyłku w kontakcie z metalową łyżeczką, lepiej jest do tego użyć drewnianej (ja mam jedną ulubioną drewnianą, którą możecie zobaczyć na moich zdjęciach). Jeśli zapomnisz zalać pyłek na noc wodą, możesz poddać go zmiażdżeniu w moździerzu (młynek odpada ze względu na metalowe noże) i wtedy rozpuścić. W takiej wersji stosowałam go do koktajli, ale pamiętaj, że dodawaj go już do przygotowanego koktajlu i wymieszaj w szklance.

#smothies #odpornosc #pyłek #zdrowie #vivio

Jak smakuje pyłek?

     To kwestia bardzo indywidualna, niestety… Ja miałam okazję pić gorsze rzeczy. Czuć go miodem i woskiem pszczelim, ale co ciekawe nie jest bardzo słodki. Osobiście przeszkadza mi pył i nierozpuszczone do końca obnóża. Myślę, że dla takiego składu odżywczego i właściwości prozdrowotnych każdy znajdzie sposób na jego swoisty smak.

Inne “sposoby” na spożywanie pyłku.

   Jeśli nie możesz znieść smaku rozpuszczonego pyłku w wodzie istnieje mikstura, która smakuje podobno lepiej, a co najważniejsze smakuje również dzieciom, to mieszanina pyłku z miodem w proporcji: 20% pyłku i 80% miodu. Zamiast miodu możesz użyć również twarogu, lub dżemu niskosłodzonego – w tym przypadku mieszanina ma postać konfitury. 

    Aby uzyskać formę pasty należy wymieszać pyłek z miodem w stosunku 1:1 (przykładowo 500g pyłku z 500g miodu) i taką pastę przyjmować w ilości jednej łyżeczki dziennie dla dzieci i dwóch dla dorosłych.

Czy można przedawkować pyłek pszczeli?

    Jest to produkt naturalny o bardzo silnych właściwościach leczniczych, dlatego zalecam konsultację z lekarzem w przypadku stosowania innych leków. Można go również “przedawkować”, dlatego przyjęte są również pewne dawki rekomendowane.

    Pyłek pszczeli jest polecany zarówno w celach profilaktycznych i w tym przypadku zaleca się podawanie 1 łyżeczki pyłku dziennie, w przypadku leczenia bądź rekonowalescencji zaleca się przyjmowanie 4-8 łyżeczek dziennie (20-40g) 3 razy dziennie, przed posiłkiem.

    Pyłek pszczeli polecany jest również dla dzieci: rekomendowana dawka dla dzieci w wieku od 3-5 lat: 10g, dla dzieci w wieku 6-12 lat: 15g, w przypadku dzieci poniżej 3 roku życia podawanie pyłku należy skonsultować z lekarzem, a także podawać tylko w przypadkach kiedy nie stwierdzono u dziecka alergii na produkty pszczele.

Oto podsumowanie i 6 powodów dla których warto suplementować pyłek!!!

  1. Wykazuje działanie przeciwzapalne – pyłek kwiatowy i jego moc jest porównywalna do leków, takich jak np. naproksen, dlatego polecany jest w przewlekłych i ostrych stanach zapalnych.
  2. Silnie odżywia, regeneruje i wzmacnia – pyłek kwiatowy może być stosowany jako cenne uzupełnienie diety. Zaobserwowano, że spożywanie pyłku pszczelego ma wpływ na wzrost białych i czerwonych krwinek, co powoduje, że podawany pacjentom z niedokrwistością może poprawić wyniki analizy krwi. Spożywanie pyłku skutecznie wzmacnia również organizm wyczerpany po ciężkich długotrwałych chorobach i zabiegach w okresach rekonwalescencji, dlatego polecany jest m.in. po radio- i chemioterapii.
  3. Wzmacnia odporność – pyłek nie tylko ma właściwości regenerujące, ale również ma działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i pierwotniakobójcze, dzięki czemu wzmacnia ogólną odporność organizmu.
  4. Ma działanie antyhistaminowe – pyłek pszczeli łagodzi symptomy alergii zmniejszając poziom histaminy w organizmie. W jednym z przeprowadzonym z badań zaobserwowano, że spośród badanych pacjentów spożywających pyłek, aż 94% z nich zupełnie pozbyło się objawów alergii. Pyłek pszczeli wykorzystywany jest również przy problemach z astmą i z zatokami.
  5. Obniża stres – pyłek polecany jest szczególnie osobom zestresowanym, cierpiącym na brak energii, bez chęci do życia lub osobom w podeszłym wieku. Nawet niewielkie dawki pyłku pszczelego podawane w ciągu 30-60 dni mogą poprawić nastrój i zwiększyć wytrzymałość fizyczną, a tym samym zwiększyć chęć do życia.
  6. Właściwości odmładzające – wzmacnia i upiększa skórę, włosy i paznokcie. Poprawia i elastyczność i wygląd skóry nadając jej młodszy wygląd.

 

       Pyłek kwiatowy to idealne połączenie składników, tworzących naturalny suplement o niesamowitej mocy, który oferuje nam Matka Natura, ale pamiętajmy również o naszych pszczołach dlatego poniżej zamieszczam Wam podpowiedź jakie rośliny warto sadzić w ogródku, aby ochronić pszczoły.

#ecolife #zdrowie #natura

 

 

 

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Spodobało Ci się?